Vandaag was er geen thema.

Dag 4 in de ogen van Klus en Foto

6u00 kamptijd (7u00 echte tijd) ging de wekker af in de fotograaf tent. De ochtend is aangebroken. Na een kleine wasbeurt was het tijd om koffie te zetten voor de leiding.
Rond 7u00 kwamen de leiders dan binnen gewandeld. Klus was ondertussen ook uit zijn bed gekropen en begon dadelijk zijn boodschappenlijst van de dag te overlopen. Op een kamp is er dan ook altijd iets wat ontbreekt.

7u30: Het is tijd om de leden te wekken. Terwijl de tune afging had foto zijn camera al klaar om de eerste ochtendkopjes van de dag te trekken. En ja hoor, dit zijn de beste kiekjes van de dag.
Na het ontbijt begint het werk dan echt voor Klus en Foto. Klus vertrok op zijn boodschappentocht. Met de remorque aan ging hij van de colruyt naar de legerstock om dan ook nog eens te passeren langs de lokale drankhandelaar. Ondertussen had foto zijn handen vol om alle verschillende afdelingen te fotograferen. Van de kabouters, die aan het kleien waren, tot de kerels die een echte verwenvoormiddag voorzien hadden.

Maar buiten deze standaard routine, was het voor Klus en Foto een speciale dag. Vandaag was het namelijk ook het X-Team spel. Terwijl we vollebak onze vaste taken aan het volbrengen waren, was de rest van het X-Team dit spel aan het opbouwen.
’s Middags was het zover. De leiders werden weggestuurd en de X-teamers namen over.

Opeens kwam er een dikke BMW de wei opgereden. Daar stapte een grote heer samen met zijn 2 bodyguards uit. Hij wist ons te vertellen dat de wei waar ons kamp op stond, eigenlijk eigendom van hem was. Deze wei was de ideale locatie voor zijn volgende project. Een zware fabriek waarvan de bouwwerken asap moesten beginnen. Want iedereen weet: “Time is Money”.

Na wat overtuiging van de jongens had de ondernemer toch een idee. We konden geld en tijd verdienen door opdrachten te doen. Als we genoeg verdiend hadden, dan kon de ondernemer overwegen om zijn plannen aan te passen.

De leden gingen meteen, zeer enthousiast aan het werk. Ze werden in 14 groepen gedeeld en begonnen aan een groot pleinspel. De 2 jongste afdelingen moesten dikke bertha spelen met de handlangers van de ondernemer, de Rakkers en de Toppers moesten dikke lul spelen en de 2 oudsten moesten onder een gespannen koord doorkruipen. Telkens mochten de eerste 5 door naar het volgende spel. Met een combinatie van kat-en-muis en vlaggenroof was er dan ook tijd te verdienen.

In de volgende fase vertrokken de leden op een korte tocht. Tijdens deze tocht kwamen ze verschillende woorden tegen, waarmee ze zinnen moesten vormen. Maar er waren ook boobytraps. Onderweg kwamen de leden enkele posten tegen waar ze niet op mochten ingaan. Zo vroegen enkele petanquers waar hun kleine balletje lag of moesten de leden de verleiding van een grote doos centwafers weerstaan. De groep met de beste zin, kregen het meeste tijd. Maar diegene die in veel boobytraps waren gelopen kregen dan ook weer tijd af.

Na het einde van deze tocht vertrokken we naar deel 3. Een klein bosspelletje waar de leden m.b.h.v. verschillende posten geld konden verdienen. Maar pas op! Er liepen ook garibaldi’s rond. Als zij je tikten, dan was je al je geld kwijt. Sommige groepen hadden tot wel 14000 euro samen gesprokkeld.
Geld verdient en verder. De tijdsdruk dringt. Aangekomen in het volgende bos, kwamen de leden aan bij deel 4. Ze moesten door een trechter uit vol verraderlijke vallen. Zo moesten de leden onder een net door waar ze aangegooid konden worden, werden ze aangespoten met brandblus/waterspuiten en stonden er knuppelaars klaar om te zorgen dat de leden niet door het doolhof heen geraakten.

Uiteindelijk waren alle leden er toch doorgeraakt, maar het was nog niet gedaan! Er stond nog een heuse beektocht klaar. Elke groep ging één voor één de beek in. Ze moesten over vlotten uit, netten uit en zelfs onder een brug doorkruipen. Als echte waterratten vlogen de leden door deze beek uit.

Eens aangekomen op de kampweide had de ondernemer zich toch bedacht. De leden hun inzet had hem overtuigd om zijn plannen te herzien. Hij droop dan ook stilletjes af en de leden konden het stinkende beekwater van hun afspoelen.
Als eten had de keuken heerlijke Burrito’s voorzien. Een gepaste maaltijd na zo een actieve dag.

De dag was bijna om. Het x-team vertrok en de leiders namen over. Maar de dag is nog niet gedaan. Het is namelijk 2-daagse voor de oudste. Terwijl zij hun trekrugzak klaarmaakte, namen de 4 jongste er gebruik van om vuurtje te stoken en marshmellows te roosteren. Zo liep de dag tot een geslaagd einde en konden Klus en Foto hun samen met de keuken terugtrekken in de keukentent.