Dag 4: ‘Mijn snor is rood, mijn snor is rood’ (Bonte avond)

Hoewel de tocht nog niet zo heel lang bezig is, begint Scott alvast wat te mijmeren over alle gebeurtenissen die zich al hebben voorgedaan. Zo is hij best wel trots op het feit dat ze zowel mensen hebben kunnen helpen, als enkele grote gevaren hebben overwonnen. Hij is er echter van overtuigd dat er nog zware beproevingen zullen komen aangezien er nog nooit iemand in is geslaagd om de queeste tot een goed einde te brengen.

Regelmatig passeren ze ook wat Schotse dorpjes, het één al wat groter dan het ander. In de overgrote meerderheid van de gevallen groeten ze de bewoners en wensen ze hen een ‘have a nice day’ maar ook niet meer dan dat. Het zou hen namelijk veel te veel tijd kosten om met Jack, Pete en Paul (Engels voor ‘Jan, Piet en Pol’) een praatje te slaan. In het volgende dorp dat ze tegenkomen, dwingt hun Schots testosteron hen echter om toch even halt te houden.

In het dorpje worden ze meteen aangesproken op hun, blijkbaar prachtige, snorren. Alle vrouwen beginnen te voelen en te prullen en lieve complimenten te geven op hun begroeiing net onder de neus. Het is echter vooral Mick die blijkbaar erg in trek valt. Scott moet er wel wat mee lachen en vraagt dan ook vanwaar de grote interesse komt:

‘Het dorp hier staat bekend om zijn geweldige snorren. Voor de mannen is dit echt een manier om te tonen wie ze zijn en hoe machtig dat ze zijn. Eigenlijk zou je kunnen stellen dat hoe mooier de snor, hoe meer aanzien je hebt. Vandaag krijgen de mannen met snorren extra aandacht want het is de jaarlijkse ‘Mustash 4 life’, zeg maar de verkiezing van de knapste snor’.

Scott moet geweldig hard lachen om het concept, maar is wel meteen overtuigd dat Mick moet deelnemen, dit is een kans die hij niet kan laten liggen. Wanneer ze de andere deelnemers aanschouwen, is Mick meteen van het idee dat het niet voor vandaag zal zijn. De mannen zijn dag in, dag uit bezig met de verzorging van hun snor en dat is er aan te zien. Scott weet echter dat dit de kans is voor Mick om zijn zelfvertrouwen op te krikken en schrijft hem dan ook zonder veel gezever in voor de battle. Hij zal dan wel moeten zorgen dat Mick ook kan winnen, anders betekent dit voor hem een zware tik.

Battle of the moustaches die door massive oplichterij door Mick wordt gewonnen

Mick wordt de nieuwe ‘moustache van het jaar’ en hij is enorm fier. Hij besluit zijn snor vanaf nu degelijk te onderhouden, misschien komt hij zo wel de vrouw van zijn leven tegen tijdens het verdere verloop van de queeste.

Dag 4 in de ogen van de Aspi's

De dag der dagen was eindelijk aangebroken: Aspi-leiding. De aspi’s waren al vroeg uit de veren, klaar om de leden te wekken. Voor deze ene voormiddag namen de aspi’s de taken van de leiders over, tot groot plezier van de leden.

Aangezien de kabouters hun tent niet meer binnen konden, gingen zij met Dora op pad om de sleutel te vinden.
De speelclub deed een heuse strijd voor het olympisch goud. Proficiat aan team blauw. De speelclub had een zeer sportieve voormiddag.
Voor de rakkers hadden de aspi’s een super hunger-games spel in elkaar gestoken, dit werd in het bos gespeeld.
De toppers speelden actuele pedagogisch verantwoorde politiek getinte spelen.
Tijdens het eten in de morgen kregen we bezoek van de “burgemeester van Houffalize en in de middag zorgde MC Joël voor het eetmoment. De leden genoten van kip met rijst en curry saus.
Naar jaarlijkse gewoonte was aspileiding voor de echté leiders weer een mooie kans om zich als vervelende” aspi” te gedragen en natuurlijk deden ze dat ook. Gelukkig genoeg waren er de fantastische  aspi leiders voor ze eenvoudig in te tomen.

Namiddag namen we de tijd om ons te amuseren met de eigen afdeling: een enorme grote oranje ballon (helaas ook al gesneuveld), een vuurtje, voetbal en de nodige Samson & Gert-muziek (met dank aan de Kabouters) zorgden voor een erg gevarieerde namiddag. Voor elke Aspi wat wils met andere woorden.
’s Avonds vond dan de traditionele bonte avond plaats. Onze vrienden Scott en Mick waren terecht gekomen in een wedstrijd rond de verkiezing van de ‘mooiste moustache’. Team rood wist hierin uiteindelijk de bovenhand te halen en Mick won bovendien de verkiezing, zijn vertrouwen steeg dan ook tot ongekende hoogtes.
Om middernacht werden we dan even gewekt door enkele leiders, zij kwamen een verjaardagsliedje zingen voor Stijn, die 18 jaar is geworden. Dikke proficiat!

Groeten de aspi’s