Speelclubblog

What’s up wij zijn de speelclub. Al sinds het begin der tijden en vooral sinds het begin van dit chirojaar is dit onze standaard openingszin. Waarom vraagt u zich waarschijnlijk af?

Wel, omdat wij namelijk DE speelclub zijn.

Deze club is exclusief voor de stoerste, sterkste en tofste mannen van 8 tot 10 jaar. Samen gaan we op pad in de Herkse weides om te ravotten, te sjotten en ons keihard te amuseren.

Wie zijn de speelclub?

De speelclub is de grootste groep van Chiro Herk, daarmee hebben de leiders dan ook het meeste werk.
Welgeteld 28 koppen, maar dat zal de leiders niet stoppen.
Samen gaan we er helemaal voor, heel het jaar lang met of zonder drilboor.

Massaspel

Chiro Herk zou Chiro Herk niet zijn zonder dat alle afdelingen af en toe eens goed samen spelen. Deze maand gebeurde dat door een super leuk massaspel gemaakt door de kabouterleiders.

Er werden twee mega-cirkels gemaakt: eentje met de 2-oudsten en eentje met de 4-jongsten. De oudsten stonden in het midden en de jongsten in een cirkel rond hun. Op deze manier speelden we reuze Chinese kat en muis voetbal met een vleugje chaos erbij, maar dit maakte het wel zéér plezant.

De wensen van de speelclub

Op de allereerste dag werd er aan de mannen gevraagd wat zij dit jaar enorm graag wouden doen. Het ene idee al iets haalbaarder dan het andere, maar hou jullie vast want hier komen ze:

Laser gamen, zwemmen, veel leuke dingen, in de bomen klimmen, hotdogs maken, motorcrossen, bubbelbad maken, boomhut bouwen, fietsen, voetballen en last but not least...zowel naar Bobbejaanland, Walibi én Disneyland Parijs gaan.

Of ze allemaal even haalbaar zijn, valt niet zo direct te zeggen. Maar voor de laatste drie doen we zeker en vast ons best 😉

Christus Koning

Een hele dag vol Chiro, de droom van iedereen. Op zaterdag 16 november kwam deze droom nog eens tot werkelijkheid. Het was de jaarlijkse feestdag van de Chiro: Christus Koning

Het begon al zeer vroeg in de ochtend, maar iedereen stond toch paraat. De ene al wat frisser dan de andere. Samen vertrokken we richting Lommel met de bus om de dag door te brengen in de frisse buitenlucht. In de Lommelse Sahara brak er een heuse strijd uit tussen de grenswachters en smokkelaars van de straat van Gibraltar. Chiro Herk moeide zich in deze strijd en hielp mee om te beslissen wie er uiteindelijk gelijk had. Dit deden ze door materialen te verzamelen en deze binnen te brengen in een kamp. Dit was allemaal niet zonder gevaar, want de grenswachters probeerden de smokkelaars gevangen te nemen. De smokkelaars probeerden op hun beurt elkaar vrij te breken uit de gevangenis van de grenswachters.

De Europese Unie kwam zich moeien in de strijd en uiteindelijk verenigden de smokkelaars en grenswachters zich om samen verder door het leven te gaan.

In de namiddag kwamen de leden van Chiro Herk een piratenbende tegen, het bleken acht broers te zijn die ruzie maakten om hun erfenis en wie de schatkist van hun vader krijgt. Gelukkig komt op dat moment Corneel aangevaren. Hij is een oude matroos die nog voor hun vader werkte. Samen met hem en de acht broers bemachtigt Chiro Herk heel wat sleutels, waarvan slechts één op de schatkist past. Uiteindelijk krijgen ze de kist open, maar de inhoud was zeker een verrassing voor de piraten. De kist zit vol met ballen en spelmateriaal! Eén van de piraten merkt op dat ze de kist nooit hadden open gekregen zonder alle leden en hij vindt het dan ook niet meer dan correct dat ze de schat aan hen schenken.

Na een dag vol avontuur en knotsgekke verhalen besloten we toch maar terug naar huis te keren naar het rustige Herk. In de beemdgalm werden we verwelkomd met een lekkere warme maaltijd gemaakt door kampcooking.com. Daarop volgde de bezinning van de eerste jaar leiders die hun na deze dag officieel leider van Chiro Herk mogen noemen.

Kortom, het was weer een dag om nooit te vergeten.