Dag 7: Toverdrank voor Kalon Kanjer

Het is een koude dag in Ajabu, maar de zon schijnt en de vogeltjes fluiten. Finn en Felix genieten van het mooie weer wanneer ze door het gefluit van de vogeltjes een luid, maar ver gejammer en geklaag horen. Het is hen al snel duidelijk dat er iemand hulp nodig heeft en ze schieten dan ook snel de kant van het geluid op.

Ze zoeken naar de bron van het geklaag en op een open plek in het woud vinden ze een reus die van boven tot onder volledig onder de uitslag zit. Beide krijgen ze meteen medelijden met hem en Felix vraagt wie hij is en wat hij aan de hand heeft. Tussen het geklaag door vertelt hij zijn verhaal:

“De naam is Kalon, Kalon Kanjer. En zoals jullie kunnen zien heb ik overal last van hevige jeuk. Vorige week raakte ik verdwaald en zonder de rest van mijn volk kan ik niet verder. Ik verging van de honger, dus plukte ik wat vruchten van de planten in de buurt, maar dat was dus niet zo slim. Sindsdien ben ik nog niet van de jeuk afgeraakt. Ik word gek!”

De vrienden begrijpen de ernst van zijn situatie. Ze willen graag helpen, maar zij kennen ook niets van uitslag of allergieën en hebben dus geen idee hoe ze dit probleem gaan oplossen.
Met een timing zoals altijd zien ze verderop een grote paarse pot staan. De kleur wordt naar gewoonte geassocieerd met Wicca’s weerkat en ze gaan er vanuit dat dit de oplossing zal bieden. Ze nemen de pot en lezen de bijsluiter aandachtig door, dit zou wel eens kunnen helpen, maar daar is wel nog wat hulp voor nodig. De weerkat heeft het zo gemaakt dat het zalfje krachtiger wordt als ze er iets persoonlijk bijvoegen. Ze denken na over iets wat iedereen die aanwezig is gemeenschappelijk heeft en komen onvermijdelijk bij Chiro Herk uit. Felix komt met het idee dat een goed chiroliedje met zijn allen de zalf sterker zal maken dan eender wat!

Lied om de zalf sterker te maken

Dat was echt machtig, ze proberen de zalf uit en meteen zien ze Kalon genieten wanneer het product zijn werk begint te doen. De reus bedankt Finn, Felix en alle leden en gaat vrolijk weer op pad. Kort daarna volgen onze vrienden zijn voorbeeld.

Dag 8: De strijd om het zuiden (Sportdag)

De rand van het bos ligt al enkele kilometers achter hen en onze vrienden bevinden zich in een moerasachtig gebied en er hangt een vochtige, dichte mist over het landschap. Deze sombere omgeving zorgt ervoor dat Finn en Felix op hun hoede zijn, maar toch schrikken ze wanneer ze verderop enkele reusachtige slangen zien kruipen. Wanneer ze dichter komen blijkt dat de slangen echter niet zo gemeen en angstaanjagend zijn als ze er van ver uitzagen. Ze vragen aan de uitzonderlijk grote dieren wie ze zijn en de grootste slang, die hun leider blijkt te zijn, spreekt hen toe:

“Ik ben Angus, leider van de Dakhani, en sinds kort heeft de Midgardslang ons verbannen uit onze eigen woningen en ons thuisfront. We leefden altijd in het zuiden, maar worden nu verplicht om ons naar het noorden te verplaatsen en samen te leven met de Uttara, de slangen van het noorden. Onze enige optie om terug te geraken naar het zuiden is om de Midgardslang te verslaan in elke tak die zij ons voorlegt, maar zij is groter en sterker dan elk van ons. Zonder de nodige hulp vrees ik dat we ons zullen moeten neerleggen bij ons lot.”

Felix kijkt wat geschrokken van Angus’ verhaal, maar Finn is ervan overtuigd dat zij kunnen helpen. Ten slotte hebben ze toch al voor hetere vuren gestaan, denkt hij. Of dat ook zo is en als ze inderdaad sterker en slimmer kunnen zijn dan de Midgardslang zal nog moeten blijken…

SPEL OM DE MIDGARDSLANG TE VERSLAAN

De helden van dit verhaal hebben hun nieuwe slangenvrienden geholpen en zijn geslaagd in hun opzet. Geen enkele port was hen te zwaar. In elke tak werd de Midgardslang verslagen. De Dakhani zijn vrolijker dan Finn en Felix ze al gezien hebben en tevreden gaan ze allen weer naar hun eigen stekje, verder zuidwaarts, terwijl onze helden ook hun weg weer vervolgen.

Dag 8 in de ogen van de Aspi's

Deze ochtend werden de leden niet gewekt door de leiders zoals gewoonlijk, maar wel door de aspi's. Vandaag waren zij namelijk leiding voor de hele voormiddag, de leiders maakten van de situatie gebruik om ook nog eens lid te zijn.

Tijdens het ontbijt en middageten kregen we bezoek van de gebroeders Hans. Zij zorgden voor de nodige sfeer tijdens het tafelmoment.

De aspileiding namen vervolgens hun afdeling mee op pad. Zo probeerden de kabouters hun echte leiders terug te winnen van de aspi's. De speelclubbers gingen door het snikhete weer een beetje afkoelen met bashglijden en waterspelletjes. Voor de rakkers hadden ze een reuzen monopoly spel voorbereid. De toppers speelden een spelletje risk om de wereld te veroveren. De kerels moesten het jammer genoeg doen met de zelfde leiders als de rest van het jaar.

Na deze zware voormiddag zijn de aspi's gaan afkoelen in de Ourthe. Door de zware verantwoordelijkheid in de voormiddag en de rustige namiddag aan de Ourthe hadden de Aspi's veel energie en kattenkwaad opgespaard, dat ze bij het avondeten loslieten. Hierdoor kregen ze de afwas van de hele chiro voorgeschoteld. Toen dit titanenwerk afgelopen was, was het alweer tijd om ons bedje in te kruipen.