Vaca loca (Groot bosspel)

Af en toe hebben de broers ook het geluk om te kunnen genieten van prachtige Mexicaanse landschappen en de wilde natuur. Op een bepaald ogenblik komen ze voorbij uitgestrekte landschappen waarin allerlei dieren te vinden zijn: paarden, bizons, koeien,… Wanneer ze de bijhorende boerderij voorbij wandelen, komt hier net de boer buiten gewandeld en die ziet er allesbehalve gelukkig uit. Dat vinden de jongens uiteraard vreemd, aangezien hij over zoveel prachtige dieren beschikt. Al snel blijkt echter dat de man niet veel reden tot blijdschap heeft:

‘Sinds een week heb ik last van de gekke koeienziekte hier in mijn boerderij. Niet enkel sterven de koeien als ze dit te lang dragen, het is ook extreem besmettelijk. Aan de hand van hetgeen de beesten achterlaten heb ik al kunnen schatten dat er ongeveer een 5-tal koeien uit mijn boerderij besmet zijn. Zij vallen dus op dit moment in de categorie ‘vaca loca’ of ‘gekke koe’. Het is voor mij als alleenstaande boer echter onmogelijk om dit op te lossen, ik vrees dus voor het verlies van al mijn koeien.’

Bo en Duro zien in dat dit inderdaad een onbegonnen zaak is voor de man. Er blijken bovendien maar twee remedies om ervoor te zorgen dat de ziekte niet uitbreidt. Ofwel dienen alle koeien gevaccineerd te worden maar dat is vooral een enorm dure zaak.

De tweede, meest haalbare, optie is om de reeds zieke koeien te isoleren van de andere en hun geneesmiddelen toe te dienen. Hoewel ook dit geen eenvoudige zaak is, stellen Bo en Duro voor om het samen met de boer toch te proberen.

Iets verder bevindt zich een wetenschapslaborant. Hij heeft een manier gevonden om met een wetenschappelijk indicator te achterhalen welke koeien vaca loca zijn. Maar de indicator is gemaakt met zeer dure materialen en deze dure materialen is zeer moeilijk te verzamelen.

Met de hulp van onze Mexicaanse vrienden en de leden slagen ze er in om alle zieke dieren te identificeren. Nu moeten ze alleen nog een manier vinden om deze te isoleren van de gezonde dieren.

Bo schept op dat hij een veel betere koeiendrijver is dan Duro. Duro ontkent dit natuurlijk en vertelt dat hij de beste koeiendrijver is. De hoofdpersonages krijgen een meningsverschil en hierdoor ontstaan twee groepen. Zowel Bo als Duro willen dus laten zien dat zij (hun groep) beter in koeiendrijven is dan de andere groep. De volksgezondheidsinspecteurs horen wat de jongens willen doen en kunnen dit natuurlijk niet toelaten. Want zo zouden zij ook de Vaca Loca ziekte kunnen oplopen. Maar als ze een bepaalde muskito spray gebruiken, zijn de jongens tijdelijk beschermt om naar de koeien toe te gaan en deze te drijven.

Met behulp van de onze Mexicaanse vrienden slaagt de boer er in om 15 zieke koeien te isoleren. Hij is er dan ook van overtuigd dat hij niet al zijn koeien moet opgeven en is bijgevolg een bijzonder tevreden man. Bovendien heeft hij er nog relatief goede hoop op dat ook de zieke koeien genezen kunnen worden, al zal dat nog zijn tijd vragen.

Dag 3 in de ogen van de Toppers

Deze dag startte in ware chaos: we werden niet gewekt door hun leiders maar door de Aspi’s. Het was ’s ochtends dan ook de alombekende Aspi-leiding. Onze leiders waren Thimo, Tim, Tom en Daan Van Hirtum. We ontbeten met de leiding en gingen vervolgens verder met de activiteit.

We speelden van hard naar soft games. Dit betekent dat we eerst ruige spelen deden en dan vervolgens steeds rustigere spelletjes speelden. Tijdens het middageten maakten de Aspi’s (eigenlijk de leiding van de 4 jongste afdelingen) wat bont.

In de namiddag was het tijd voor het groot bosspel. Het was een zeer leuk en actief spel om de koeien van de boer te genezen. De leden moesten eerst de boer helpen met de zieke koeien te vinden en achteraf deze te isoleren van de gezonde koeien.

Na het grote bosspel, zijn we samen met de hele Chiro gaan genieten van het superlekkere eten van de keuken, die een Breugheliaans buffet had klaargemaakt.

Om de dag te eindigen, zijn we met onze groep lekker gaan genieten van een avondje aan het vuur. Naast het vuur zitten, speelden we een beetje toneel en werden we achteraf verrast met een yogasessie van de leiders.

De dag was dus super en er zullen zeker nog vele volgen.

Disclaimer